Despre mine

Fotografia mea
Bucuresti, Romania
"I do my thing and you do your thing. I am not in this world to live up to your expectations, and you are not in this world to live up to mine. You are you, and I am I, and if by chance we find each other, it's beautiful. If not, it can't be helped." (Fritz Perls, 1969)

joi, 14 mai 2009

Tanar Inovativ+Lider Creativ=Antreprenor de Succes

Marian Stas, presedintele Fundatiei Codecs: "Mai multe undite tinute in apa cu diverse tipuri de momeala", solutia de criza a IMM-urilor

Publicat: 14 Mai 2009 @ 01:24

Investitiile in cercetare si inovare, impreuna cu o paleta larga de oferte de produse sau servicii, ar putea fi asii din maneca antreprenorilor care vor sa se mentina pe piata, in noul context economico-financiar. Asa sustine Marian Stas, presedintele Fundatiei Codecs pentru Leadership, intr-un interviu acordat EurActiv.ro, cu ocazia evenimentului "Tanar Inovativ+Lider Creativ=Antreprenor de Succes" organizat, pe 13 mai, de fundatie.

EurActiv.ro: Merita sau nu sa mai faci antreprenoriat, dat fiind noul climat economico-financiar?

Marian Stas: Mesajul cel mai important al intalnirii de astazi (n.r. evenimentul "Tanar Inovativ+Lider Creativ=Antreprenor de Succes", organizat, miercuri, 13 mai, de Fundatia Codecs pentru Leadership) a fost acela ca da, merita. Si inainte de orice merita pentru noi insine. Indiferent de cum evolueaza contextul crizei, important este sa crestem si sa ne cultivam comportamente proactive, care sa ne ajute sa ne implinim visul. Si nu este deloc o figura de stil. Imi este foarte usor sa comit un act extrem, dar in loc sa comit asta, pot sa ma uit la mine, sa vad ce vreau cu adevarat. Si daca raspunsul este "da merita", atunci asta este motivul cel mai important.

EA: Acestea sunt principii pe care nu ne-a impiedicat nimeni sa le aplicam inainte sa loveasca criza. De ce trebuie sa devenim curajosi, optimisti si plini de idei doar impinsi de la spate, cand ne frige focul la talpi?

M.S: Un raspuns sec ar fi: de prosti. Sigur ca e mai bine sa previi decat sa vindeci. Dar as pune intr-o alta cheie povestea asta cu criza. Am constatat ca, printre altele, are o proprietatea foarte transanta. Filtreaza. Cand n-ai foarte multe optiuni la dispozitie, incepi sa prioritizezi si raman cu adevarat lucrurile acelea importante din viata. De exemplu: cine sunt, de unde vin si incotro ma duc. Cu alte cuvinte, ce anume vreau sa fac cu adevarat. Si nu e deloc figura de stil. Adica nu ma mai imprastii, nu ma mai duc peste tot. Un astfel de context ma obliga sa ma uit intr-adevar, nu atat la supravietuire, cat la lucrurile cu adevarat importante, autentice, ce inseamna existenta mea personala si profesionala in urmatorii 5-10-15 ani. Daca contextul asta de criza ar putea sa aiba vreo valoare, este cea de filtru, de decizie, de optiune si de prioritizare care poate, atunci cand lucrurile merg normal, o mai pasam. Dar asa sunt fortat sa practic exercitiul lucid al optiunii.

E.A: Antreprenorii emit semnale ca se simt prinsi "in corzi" cu noile masuri anticriza. Care ar putea fi solutia / nisele care sa-i fereasca de KO si sa-i mentina pe piata "in picioare", "sanatosi" si chiar cu un profit, in masura in care este posibil?

M.S: Sa fiu in continuare in business, in urmatorul an de zile, poate fi un obiectiv rezonabil, senin si detasat. Asta inseamna, in principal, sa nu pierd bani. Cum vad lucrul asta? Am 2 sugestii. Prima, mai multe undite tinute in apa cu diverse tipuri de momeala. Pentru ca e foarte posibil ca undita mea cu 'U' mare sa nu aiba cea mai buna momeala, daca am una singura, si sa nu vian pestele asteptat. Sigur pot sa am 20 de undite si sa le pierd numarul. Dar 3-4 as recomanda. Deci cu alte cuvinte mai multe optiuni, nu una singura. Si nu optiuni pe care sa nu le poti gestiona. A doua, ii invit pe toti cei care sunt sau vor sa devina antreprenori sa-si puna repede la punct motorasul R&D (Research & Development). Devenim interesanti si ramanem pe piata in masura in care avem un ou de aur. Lucrul acela pe care poate nu l-a mai facut nimeni, sau daca l-a mai facut, tu-l faci mai istet, mai bine si mai ieftin.

EA: In noile conditii, cum ar putea fi impacate cercetarea si inovarea cu bugetele intrate la apa ale firmelor? Sa fie curajul de a incerca sa iesi in fata cu ceva nou, cel care va face diferenta pe piata?

M.S: Daca aplicam principiul 80-20, asta este primul 80% care cere cam 20% din resurse. Marginea cealalta cere cam 80% din inspiratie, instinct,etc. A doua parte a povestii este cum vinzi produsul respectiv.

Si aici as invoca principiul increderii. Te duci unde te stie lumea, nu te duci pe sec, pe rece. Pot sa ma duc sa "vand" acel nou produs in care am investit celor pe care-i cunosc, care au incredere in mine, celor cu care pot sa-mi recuperez o parte din investitie si impreuna cu care pot sa si pilotez performanta serviciului respectiv. Vorba merge din gura in gura. Folclorul functioneaza. Cu siguranta, intr-un interval oarecare de timp, vestea ca unul sau altul dintre intreprinzatori are un lucru interesant si de valoare circula. Si atunci poti sa construiesti strategia de marketing si de vanzari in consecinta.

Camelia Moga
http://www.euractiv.ro/uniunea-europeana/articles|displayArticle/articleID_17189/Marian-Stas-presedintele-Fundatiei-Codecs-Mai-multe-undite-tinute-in-apa-cu-diverse-tipuri-de-momeala-solutia-de-criza-a-IMM-urilor.html

Niciun comentariu: